Geplaatst in interieur

Interieur Veranderd

Toen ik ruim 6 jaar geleden hier in dit huis kwam wonen, heb ik (omdat ik vlug wilde zijn) mijn meubels zomaar weg gezet, waarvan ik dacht, het is goed zo. Later zien we wel.

aug 2010Met Kerstmis 2015, wordt het 6 jaar dat ik hier ben komen wonen. Ik moet er bij zeggen, dat ik het geweldig fijn vind, in tegen stelling wat sommig ook mogen zeggen. Jaren lang, ruim 3 jaar denk ik, is mijn indeling het zelfde gebleven.

Totdat ik in Juni 2013 een harnas kocht.

april juni 2013Omdat ik met Kerst in mijn nieuwe huis wilde zitten, en niet meer in het oude, omdat het daar een bende was (ook normaal als je aan het verhuizen ben, toch) had ik alles maar een beetje weg gezet. Ik dacht dat doen we naar de feest dagen wel anders. Ik had er een bar staan (hoewel ik eigenlijk niet dronk, maar een soort tribute was aan de The Who’s John Entwistle).

18 juno 2010Maar, na de feestdagen (in januari 2010) ben ik begonnen met een houten sier haard te gaan zetten.

Langzaam maar zeker begon het huis een beetje vorm te krijgen.

Mijn inrichting bleef een paar jaar zo staan. Ik had plannen om mijn huis te gaan inrichten in de stijl van Napoleon. Maar had niet precies een idee hoe ik dat moest gaan doen. Nu had ik in mijn vorige huis wel aan het experimenteren gegaan, maar gezien de hard van de buren (zeg maar beton) kon het eigenlijk niet.

zondag 18 oktober 2015Toen kreeg ik een hersenbloeding waardoor ik bepaalde dingen niet meer kon doen. Ik was op veel dingen (en nog steeds) afhankelijk van anderen. Veel te langzaam in mijn ogen, begon het langzaam vorm te krijgen.

De laatste twee jaar heb ik (en laten doen) mijn interieur steeds veranderd, omdat het niet naar mijn zin stond. Afgelopen Vrijdag (16 oktober) zat ik zo TV te kijken (ik doen dat vaak naar interieur programma’s, en Homes Under The Hammer, en mijn huis is het Mooist, om ideeën te krijgen) toen ik dacht, het moet terug gezet worden, hoe het ruim 6 jaar geleden was.

Nu had ik in de loop der tijd wel een hele hoop meubelen, harnas, kast enzo, bij gekocht. Dus een tekening gemaakt, en op zaterdag 17 oktober begon ik. Ik kon lekker vroeg beginnen, omdat mijn medische hulp er al vroeg was. Ruim om 10.00 uur begon ik.

Eerst de kamer leeg gehaald, spullen aan de kant gezet. De Middeleeuwse DVD kast leeg gehaald, en tafeltje in het midden van de kamer gezet. En toen de TV plus kast weer terug in het “oude hoekje” gezet.

Daarna de bank op zijn plaats gezet en de DVD tafeltje op zijn plaats gezet en op de grond gaan zitten en schuiven om alle ruim 90 DVD’s, weer terug te zetten.

deurDaarna, was ik er  mee aan. Mijn lijf deed pijn en zo. Dus Vlug de TV aan gesloten en even rustig zitten en kijken.

Na ongeveer een uurtje, verzachte de pijn, zodat ik weer iets kon. Dit herhaalde zich een keer en zo rond de klok van 17.00 uur was ik eigenlijk zo’n beetje klaar.

Nu had ik de afgelopen week (10 en 11 oktober 2015) al mijn deur veranderd. De grijze deur beplakt met bruin hout kleur plakplastic. En er een nieuwe, koperen kleur (wat beter bij de middeleeuwen past) deurkruk.

Rond 18.15 uur kwam mijn avond hulp, en die wist niet wat ze zag. “Had je niets anders te doen? Het is zondag hoor? “

Ik moest wel, want jij doet het niet voor me, grapte ik. Je heb het niet eens gevraagd? Een had je dat gezegd, ik kom je wel helpen? Nee, zei ze lachend. Dat bedoel ik nu. Na haar komst heb ik de harnas, op haar aanwijzing, op een andere plaats gezet. Tegen 22.00 uur had ik zoiets van, hé dit is weer ouderwets, zo vertrouwd. Dus we zien wel hoe het de komende dagen zal gaan.

Omdat ik vrij veel spullen de laatste jaren heb bij gekocht, bij elkaar gescharreld en zo, ook, dat mijn interieur niet meer kan zijn zoals hij was in 2009-2010. Maar het idee is weer terug. Nu als ik ik de bank zit (lig) kijk ik recht op mijn houten haard. Ik geniet daar weer van. Zeker nu ik al een jaar of twee, mijn muur heb laten veranderen (sier steen behang) Een spiegel heb gehangen, waar in eerste instantie een schild hing. Andere fakkels heb hangen (waar de bloemist al niet goed voor kan zijn) en een heksen keteltje in de openhaard heb hangen.

Sommige weten het nog, hoe het eerst was. Met namelijk de hulpen van me, kijken hun ogen uit als ze zien hoe het 6 jaar geleden was, hoe het 6 jaar geleden allemaal is begonnen.

Weet wat jammer is ……. Dat je hem niet origineel kan laten branden, de haard dan. Ik wil mijn huis niet in de fik steken, zullen we maar zeggen.

Geef een reactie

