Geplaatst in Wat me bezig hou

Rustoord

Waar ik met de Kerstdagen ben in terecht gekomen, geen enkel idee. Maar ik heb ontzettend genoten.

We zijn hier om met deze dagen, geen Kerstmis te vieren. Wij zijn hier allemaal maar met een doel. Je geschiedenis en wat er allemaal bij hoor.”

Dat was zo’n beetje het opening woord, van de leidinggevende, als je dat zo mag en kan zeggen. Het was een huis. Aan de buiten kant leek het op een, tot woonhuis, verbouwde, schuur. Ook de binnen kant deed aan zoiets denken. Balken, vele hooi blokken, tafel en stoelen uit begin vorige eeuw.

De muziek die ik hoorde was over het algemeen barok’s. Maar je kon er ook naar muziek luisteren die water vallen, vogel geluiden en wat nog meer, Wat ik zelf heel erg mooi vond, was panfluit muziek. Een jaar of tien, 12 geleden, heb ik eens een paar maal Indiaanse Peru muziek gezien op het Alexandrium plein in Rotterdam. Prachtig vond ik dat.

Maar toen ik later in de badkamer,kwam, waande ik me een een heel luxe hotel. Zo’n 10 sterren, of zoiets. Dat je met geld veel kan doen, dat wisten we wel, maar zoveel? En dan nog een beetje handig zijn. Wow. Een ruimte van mijn dromen. Ik zou gelijk geen hulp meer nodig hebben.

Na kennis met iedereen gemaakt te hebben, hoorde ik wel de verschillende verhalen hoe men met dezelfde problemen was om gegaan, of nog steeds omgaan. Maar wat is goed, een ieder doet dat op zijn of haar manier en naar zijn of haar vermogen.

Ik heb er rituelen mee gemaakt, waar ik het bestaan niet eens van wist. En er waren rituelen, die ik lichamelijk helemaal niet kon, omdat die rechter kant van mijn lichaam, gewoon niet of nauwelijks functioneer. Maar ze hebben het me wel allemaal uit gelegd waarom deze rituelen belangrijk waren, of wat ze deden met je.

Er waren bepaalde rituelen die ik gelijksoortig ook thuis deed. Met namelijk het sterker maken van de rechter kant van mijn lichaam. Maar ik had toch, mijn eigen ontwikkeling gedaan, wat in mijn mogelijkheden lag. Maar met een paar aanpassingen, moest het beter gaan.

Maar al bij al, deed ik het allemaal niet eens zo slecht. Zo ergens gemiddeld, zullen we maar zeggen. Maar allemaal waren we er van overtuigd dat we gedaan hadden en doen, wat ik onze mogelijkheden lag. Maar dat wil niet zeggen, dat ik dingen nog niet heb gedaan, of dat er er nog niet aan toe was.

Ik laat alles een beetje bezinken, en alles was ge gehoord heb, zal ik zeker mee nemen, naar het moment als ik het nodig moest hebben. Een ander heeft misschien, zijn buikje rond gegeten, zich goed gevuld met alcohol en naar de nachtmis en cadeautjes hebben uit gepakt. Maar deze dagen, had ik voor geen goud willen missen.

We komen er later zeker op terug, als ik alles een beetje op een rij heb staan.

Geef een reactie

