Geplaatst in Wat me bezig hou

Rustoord – weekendje weg 2

Het Kerst weekend, blijf me bezig houden.

Ja, natuurlijk heeft het indruk gemaakt op me. En ja, natuurlijk zet me dat aan het denken. Er zijn dingen gezegd, die ik me een beetje op mezelf trek. Omdat ik dat zelf heb mee gemaakt. Vooral het gesprek, met die gekleurde persoon, heeft me wel aan getrokken. Want tenslotte heb ik zelf een zoon, die een ander kleurtje wat uiterlijk betreft.

Daar is absoluut helemaal niets, maar dan ook helemaal niets mis mee. Mijn jongste dochter is half Nederlands (haar vader) en half Antilliaans (haar Moeder). Een mijn zoon. Ik ben wel niet zijn biologische vader, en dat weet hij. Maar zijn vader en moeder zijn Antilliaans. Dus ik heb haar verteld, hoe het bij mij is.

Om privacy reden, gebruik ik nergens namen of zo. Ik weet niet of dat zomaar mag. We zaten wel allemaal met het zelfde doel, of een ieder daar nu blij mee is?

Wat ik eigenlijk heel jammer vind, dat het allemaal zo ver weg was. Terwijl de meeste toch allemaal in mijn omgeving wonen.

Het was geweldig om al die verhalen te horen. Hoewel mijn voorkeur toch uit ging naar mijn generatie en hoe hij of zij er mee omgaan, dat je het allemaal op zo’n oude leeftijd te weten ben gekomen. Dat schept wel een band met met elkaar.

We waren alle van verschillende afkomst, als je dat zo mag zeggen. Alleen hadden een totaal andere achter grond, en ook de interesse. Ik was eigenlijk de enig die een middeleeuws en indiaanse interesse had. Ik was ook de enige die zwaarden en een een harnas in de woonkamer had.

En net als mijn hulp vandaag (30 december) raakte ze er niet over uitgesproken. De ruimte was dan wel een beetje in mij richting. Het was een verbouwde schuur in huis vorm en deze was eigenlijk een beetje ingericht zoals je dat toch vaak zie, in Oostenrijk (als ik dat zo mag zeggen. Ik bedoel het totaal niet verkeerd).

Het mooie was wel, dat je duidelijk kon zien dat het een schuur was. Ze hadden nog een ander huis, waar ze liever niet hadden dat je daar naar toe ging. Privacy moet je nu eenmaal respecteren. In die schuur hadden vroeger varkens gezeten. Er waren nog twee varkens hokken. Ze waren keurig opgeruimd (schoon en stonken beslist niet naar de varkens)

Die ruimte was bedekt met stro en daarop hadden ze weer strooien matrassen liggen. Je kon er op slapen. Als je wilde. En wat denk je ……. natuurlijk heb ik daar geslapen. Niet zo heel goed, was nog onder de indruk en op stro slapen, ja vroeger eens in een hooiberg. Maar dat is toch anders, dacht ik.

Bij thuis komst had ik zoiets van, ik moet in mijn woonkamer in het hoekje ook wat stro leggen. Lijk me wel erg mooi. Ach, wie weet.

De vele herten geweien en koppen, zeiden voor me genoeg. En boven de openhaard hing een oud jacht geweer. Een geweer uit zo”n 1850 (leek wel iets op die van mij, hoewel ……. ik heb er totaal geen verstand van).

Ik heb wel een stukje gefilmd, maar veel te weinig licht. Dus zo donker als wat. Ik ben aan het kijken of ik het een beetje kan opkrikken.

Maar ik genoeg materiaal om er allemaal een rustig over na te denken en het te laten inwerken op me. Het was, en nog steeds, het is een prachtige ervaring geweest.

Nu was dit een particuliere opzet. De omgebouwde schuur tot woonhuis, was niet het woon huis van meneer en mevrouw. Eigenlijk wilde ze dit jaar met Kerst totaal iets anders. Nu had de bewoner al dikwijls zijn hoofd gestoten, om uit te zoeken wie en wat en waar hioj vandaan kwam.

De vraag die vele zullen hebben, is hoe ik hier aan kwam.

Nu heb ik wegens mijn handicap, verschillende hulpen, die zowel wat uitstraling, geloof en wat dan ook, alle weer een verschillende achter grond hebben.

De ene zijn overgroot opa of oma komt uit India, een andere overgroot overgroot opa heeft weer Indiaanse roots, en weer een ander is een dochter van een half bloedje. En een ander is weer geadopteerd. En zo maar door. Ik zelf vind dat geweldig. En na veel gepraat met iemand met een naam en adres aan zetten.

Nou ja, ik heb daar gebruik van gemaakt. Heerlijk, toch!

Geef een reactie

