Geplaatst in Gitaar Plus 2016, Wat me bezig hou

SG Gibson Boek

De

Gitaar

Die Het

Bepaalde

Voor Me

001

In het november 2015 tijdschrift Gitaar Plus, besteedde er al aan dacht aan. Toen ik dat las, dacht ik, dit boek wil ik ook.

SG14HCRC1-Glam-ShotDe Gibson SG, dat is de gitaar die de sound bepaalde op het in 1970 uit gekomen live album Live At Leeds, van The Who. Nog altijd, na al die jaren, wordt Live At Leeds gezien, als het beste live album ooit.

townshend tijdens de promo van Long Live Rock in 1973Nu waren The Who in die tijd, een geweldige live band. Om nu te zeggen dat het de beste live groep ter wereld was …… Ja, dat werd ook van The Rolling Stones gezegd, Deep Purple, en ……. Maar die discussie wil ik helemaal niet voeren. De hou van die en een andere hou weer van die. Een ding staat vast voor me, in die tijd, en ze kunnen het allemaal nog steeds, waren zij een van de beste ter wereld. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Maar de sound op Live At Leeds werd niet alleen bepaald door de SG natuurlijk. Pete Townshend had die gitaar aan gesloten op de Hiatt gitaar versterker. En ook het toen al unieke bas sound van John Entwistle, deed de rest.

Pete Townshend heeft op verschillende modellen en kleuren SG gespeeld. De rode is zijn bekendste, maar ook de hout kleurige en 014een witte, die hij gebruikt tijdens het Nederlandse Popgala in 1973. Maar, Pete Townshend was niet, is niet de enige SG (be) speler. Eric Clapton, tijdens de Cream periode speelde er ook op.

En dan heb je nog George Harrison. De bekendste op dit moment is wel de AC/DC gitarist Angus. Naast zijn korte school broekje en zijn rugtasje op zijn rug, is de SG wel het beroemdste bij hem.

Nee ik heb nooit een SG gehad. Wel een copy ervan. De Tenson SD Special, een geweldige namaak. Okay die van mij is zwart, en niet rood zoals die van Pete Townshend is/was.

imagesMaar eindelijk heb ik het boek dan. Het is onnodig om te zeggen/schrijven dat het een geweldig mooi boek is. E n natuurlijk staan er dingen in, die ik nog niet wist (en ik maar denken dat ik er alles over wist ….. niet dus. Maar buiten de geweldige in formatie, staan er ook geweldige foto’s in. Om te smullen. Om je vingers bij af te likken.

In 2011 brachten ze de witte Special SG uit, het model dat Pete Townshend in 1973 bespeelde. Hij (Pete Townshend) kon zich niet herinneren dat hij er ooit had op gespeeld, maar Mat Kent verzekerde Pete dat hij dat wel had gedaan. Okay, zei hij, je heb gelijk. I geef het op.

Dat is een van de vele dingen die te lezen is in het boek. Als Townshend liefhebber, natuurlijk geweldig.

015Het is een goed verzorgt boek. Nicky Moeken van Gitaar Plus heeft er voor gezorgd voor me. Hartelijk dank hiervoor. Want het is een pracht boek, wat ik nog vele malen zal inzien en bestuderen. Tony Bacon heeft met The SG Guitar Book 50 Years Of Gibson’s Stylish Solid Guitar een prachtig mooi werkstuk afgeleverd.

Ondanks hij Engels talig is (mijn exemplaar dan) is hij heel makkelijk weg te lezen. Je zou bijna zeggen, waren alle boeken maar zo lekker geschreven. Deze dus s wel. En voor elke liefhebber, held van ……, is er wel iets geweldig te lezen. Hoewel ik niet meer de gitaar kan bespelen zoals ik altijd heb gedaan (wegens een ongeluk), heb ik wel zoiets van, een gitaar nemen, ik heb er wel een paar, het boek op schoot en spelen maar. Dan maar denken dat ik Townshend, Zappa, John Mclaughin of Clapton ben.

Voor mij is het zo iets, iedere gitaar liefhebber moet dit boek hebben, of op ze minst 1 maal lezen. Kopen kom dan vanzelf wel. Dat nodig je echt uit.

Op deze pagina heb ik een verslag geschreven van de Gitaar Plus 9, uit november 2015. Daarin staat een stukje over het boek. Maar lees zelf maar. https://cmmoerenhout.wordpress.com/2015/10/18/gitaar-plus-9/

Wordt eens lid van Gitaar Plus, zodat je hem iedere maand automatische in de brievenbus krijgt. Want het is zo simpel: wie muziek maakt, heeft vragen ……..

Een e-mailtje naar gitaarplus@me.com of een telefoontje naar 020-6372274 en als je nog ouderwets een kaartje wilt sturen, dat kan ook naar Hobbies Media BV, Klaprozenweg 86, 1032 KX Amsterdam.

Geef een reactie

