Geplaatst in Wetenschap

Zwarte Kleding

a, over vooroordelen gesproken.

zwarte galaZwarte kleding wordt over het algemeen gezien, als rouw-kleding. Maar is dat wel zo? Wat heeft men aan als men trouwt (mannelijk dan) of als je gaat eten bij de koningin, of de gouden voetbalschoen krijgt uit gereikt, of een Oscar beeldje krijgt?

Is dat rouwig. Als je blij met met b.v. Een etentje met de koningin, uitreiking van een gouden voetbalschoen, een Oscar beeldje enz. lijk mij niet verkeerd.

Nu ben ik wel iemand die ontzettend veel in kleur, het algemeen da, ben geïnteresseerd. Het zeg iets over je. Het doet iets met je, en bepaalde kleuren staat men gewoon beter.

Maar als je kleuren op zich bekijkt, kom je erachter, na het uitproberen, want nee heb je en ja kan je krijgen, dat kleuren iets met je kunnen doen. Waarom slaap bijvoorbeeld een kind slecht als de baby kamer de kleur rood de boventoon ligt. Waarom voel jij je niet prettig als je een geel truitje aan heb. Waarom voel jij je beter 12936707_1013832838683234_2686040637004097449_nals je zwarte kleding draag, of groene kleding. Waarom moet je voor jezelf een bepaalde kleur aan doen, van trui of zo, als je de maandelijkse vrouwen problemen heb.

Op de TV serie Spangas, hadden ze eigenlijk wel iets. In de kleur zwart daar zitten alle kleuren in, dus als je zwart draagt ben je eigenlijk heel kleurrijk, een kleurrijk persoon. En als je daar over nadenkt en je kijk in je omgeving, dan heb je zo iets van: ze hebben nog gelijk ook.

Maar ja, voor oordelen. Je wordt er soms niet goed van, en voor je weet, doe je er (onbewust) aan mee. Zo is er lange tijd een oordeel, een voor oordeel, geweest van mensen die een baard droegen. Je zou iets te verbergen hebben. Een snor is mannelijk, lang haar is ……. gaat nog even door zou ik zeggen.

Zelf heb ik sinds mijn baard groei, een baard gehad, of wat er in het begin op leek. (Alleen in de zomer maanden kon ik mezelf dan scheren, was te warm, zullen we maar zeggen.) En dan, heb op “iets te verbergen” , is dat misschien ook wel zo. Want tussen 1968 en 2002 (zoiets dan) heb ik iets te verbergen gehad, iets waar ik beslist niet over wilde praten.

Sinds, zeg nu, 2002 heb ik zoiets van, laat ik maar beginnen om er over te praten Wel niet van harten, maar toch. Vanaf die tijd heb ik eigenlijk geen baard meer. Ja soms een paar dagen/weken, maar dat is meer om ik te lui ben om me te scheren. Dus hebben bepaalde dingen wel degelijk iets met je te maken. Maar wat is daar mis mee? Helemaal, maar dan ook helemaal niets.

Heb jij jezelf wel eens afgevraagd, waarom er in de films, de helden altijd in het wit zijn, en de slechte personen, de boeven, altijd in het zwart. En vertaald dat dat nu eens in de hedendaagse praktijk.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is, draag toch de kleding, de kleur, waar jij je het prettigste in voelt. Je kleed je toch voor jezelf, niet voor een ander. Want, dames in dit geval, als je het toch voor mij doet, loop dan lekker in je bloodje met een rieten rokje aan. Maar dat kan soms erg koud zijn buiten en dan moet ik je weer opwarmen (hahahaha). Ik heb nog wel een warme zwarte trui voor je.

En wat gekleurde menen betreft …… moet ik nog meer zeggen.

Geef een reactie

