Geplaatst in Wat me bezig hou

Topaas

topaas fbHet leuke van de spelletjes/voorspelling op facebook is, dat je dingen te weten kom, lees, die jij eigenlijk niet echt wist. Het zet mij aan het denken en dan ga ik opzoek naar dat gene. Ik wil er iets meer van weten. Soms neem ik het aan als kennisgeving. Maar soms ….. Vul dat gewoon zelf maar in.

Topaas is een mineraal dat als edelsteen wordt gebruikt. Het is een hydroxy- en fluor-houdend aluminium-nesosilicaat met de chemische formule AI2SiO4(OH,F)2.

Vorm

topaas 2Topaas heeft een orthorombisch kristalstelsel Het kristalliseert in een prismatische vorm met een ruitvormig grondvlak. Deze prisma’s kunnen een lengte van een meter bereiken. Als de kristalvlakken groeven hebben, wat veel voorkomt, verlopen deze met de lengterichting van het prisma mee.

Kleur

Pure topaas is transparant en kleurloos, maar door verontreinigingen kan het in veel verschillende kleuren voorkomen, vooral strogeel tot bruin, lichtblauw of roze. Veel topazen krijgen hun blauwe of roze kleur kunstmatig, door ze te verhitten.

Mystieke topaas (mystic topaz) is geen kleurvariant, maar een topaas die met een dunne filmlaag gecoat is waardoor een regenboogeffect ontstaat.

Voorkomen

Saksen was in de 18de eeuw een belangrijke leverancier van (gele) topazen: deze zogenoemde Saksische diamanten werden gewonnen in het Vogtland, waar de Schneckenstein grotendeels werd afgegraven.

Topaas komt voor in de zandfractie van Nederlandse Kwartaire rivier sedimenten. Het is onder andere een karakteristiek element van zanden van de Noordwest-Duitse rivieren (bijvoorbeeld voorlopers van de Wezer). In de zware-mineraalanalyse zoals dat in Nederland bij de Rijks Geologische Dienst gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw plaats vond, wordt het mineraal ingedeeld bij de zogenoemde stabiele groep.

Geschiedenis en gebruik

De naam van de steen is te herleiden tot het Grieks. Plinius de Oudere voerde de naam terug op een legendarisch eiland Topazius in de Rode Zee , waarvan de identiteit onzeker is, evenals de precieze aard van de stenen die ervandaan kwamen. De aanduiding topaas kreeg zijn huidige betekenis pas na de middeleeuwen.

De topaas is een van de negen edelstenen in de Thaise Orde van de Negen Edelstenen. De Paus bezit een mijter , een zogenoemde mitra preciosa die met goud , topazen en parels is versierd.

De Mitra preciosa van de Paus, geborduurd met edelstenen (topaas) en parels

Volgens de bijbel (Openbaring 21:19-20 NBG vertaling 1951) zal het zevende fundament van de nieuwe stad Jeruzalem versierd worden met topaas.

19 En de fundamenten van de muur der stad waren met allerlei edelgesteente versierd. Het eerste fundament was diamant het tweedelazuursteen, het derde robijn het vierde smaragd 20 het vijfde sardonyx het zesde sardius het zevende topaas het achtste beril het negendechrysoliet, het tiende chryso Conpraas het elfde saffier het twaalfde amethist .

Een leuke bijeenkomst. Op maandag 25 april hoorde dat er iemand van mijn kennissen kring ook een maagd was, van sterrenbeeld dan. Want het is toch een raadsel dat iemand maagd kan zijn met drie kinderen. Nu heb ik al twee maagden in mijn kennissen kring. Een ervan is mijn mama en de andere is mijn beertje. Tenslotte zijn zij op de dezelfde dag jarig. Nu krijgen ze van mij nooit de zelfde naam, Met uit zondering van deze twee, mijn mama en Mijn Beertje.

Dus om iets te verzinnen, moest ik iets anders. Nu is ze bij de indianen horoscoop naar Bruine Beer ook een Topaas. Van edelsteen totem dan. Wat wil nu weer het toeval, dat ik via een spelletje op FaceBook ik “mijn ogen als een Topaas” heb. En dan zeggen ze nog, toeval bestaat niet. Ja, als je dit zo bekijkt ………

Geef een reactie

