Geplaatst in Middeleeuwen

De Ondergang Van De Tempeliers

 

Dat ik een haat liefde verhouding heb met de Tempeliers, heb ik al veel vaker hier op dit weblog geschreven.

001Maar toen ik het tijdschrift Alles Over Geschiedenis in de winkel zag, kreeg mijn liefde de overhand. Niet echt lang, want toen ik thuis was en het had gelezen, kwamen er toch weer vele herinneren op, die ik eigenlijk snel wil vergeten.

Sommige dingen vind ik heel goed. Zelf heb ik zo’n witte hes gehad met een rood kruis er op. Maar soms ook vind ik het een stelletje niksnutten. De Ku Klux Klan is er niets bij. Tenslotte hebben ze voor een hoop haat gezorgd in de wereld wat betreft het geloof. En die haat werk nu, anno 2016, nog steeds door. De Islam kan nog steeds niet goed doen.

Maar zoals zo vaak, wij, de westerse wereld weet wat goed is. En als het je niet bevalt “rot dan op”, zeggen mensen, die zich burgemeester noemen. Maar ik zeg dan zo vaak, kijk eens naar de geschiedenis, en ook die van jou  zelf.

002Nu ga ik dat allemaal beslist niet goed praten, maar het probleem ligt veel en veel dieper en is echt niet zomaar de wereld uit. Iets wat rond 1200 is opgericht en al voor problemen zorgt, is echt niet morgen op gelust. Maar kijk de geschiedenis er maar op na.

Het is echt niet zomaar op te lossen en het betekend ook dat beide water bij de wijn moeten doen. En dat willen ze beide niet.

Maar in Alles Over Geschiedenis kun je er alles over lezen. Het is voor mij trouwens een hele interessante uitgave deze keer. Die best veel vragen bij me oproepen.

Zo staat er een artikel in over het geloof. Er staat o.a. In “Volgens het onderzoek -God In Nederland- noemt 58% van de Nederlanders zich in 2016 atheïst of Agnost”. Maar dan heb ik toch een vraag. Waarom is in drie kwart van de Nederlandse huishoudens een Boeddha beeldje of afbeelding te zien.

Dus men geloof iets. Want als het alleen een mode verschijnsel is, dan zitten driekwart van de mensen Boeddha belachelijk te maken.

Terug op de Tempeliers te komen. Ik ben een een uur lang lid geweest van een,pagina over de Tempeliers op Facebook. Toen ik eenmaal zag, waar men nu voor staat, had ik gelijk zoiets van: zie je wel een hoop haat zaaien, en meer nier. Daar doe ik niet aan mee. Ik heb me gelijk af gemeld.

in mijn vorige leven piraatIn 1980 kocht ik mijn eerste basgitaar. Het was een Maya. Een iedere keer als ik een artikel lees over de Maya’s moet ik automatische enken aan die eerste basgitaar. In deze uitgave staat een heel artikel in over het Maya volk, met prachtige foto’s. Even mijn gedachte aan de basgitaar opzij zetten en lezen maar.

003Ook staat er een artikel in over piraten. Het toeval wil dat ik op een spelletje op Facebook zag, dat ik in mijn vorige leven een piraat was. (lol) Daarover later meer.

Waar ik enorm in geïnteresseerd ben is het Sjamanisme. Ik weet er niet alles van, misschien ben ik meer in de categorie “beginneling”. Weet ik veel.

Maar in het laatste nummer van Alles Over Geschiedenis, staat en kort artikel over het sjamanisme in. Wel ontzettend leuk. Dus kortom, deze uitgave van Alles Over Geschiedenis is helemaal naar mijn lijf geschreven. En daar ben ik enorm blij mee.

Geef een reactie

