Geplaatst in Wetenschap

Geen Vlees nog wel Vis

Ik weet niet precies wanneer het is ontstaan bij me. Maar waarom weet ik nog verrekte goed.

vi indiaanEen tijd (een jaar of zo – misschien langer) is er een schandaal geweest wat betreft met vlees verpakkingen. Een hamburger was gemaakt met paardenvlees. En er waren veel meer van dit soort berichten. Dat stoorden me ontzettend. Paarden vlees eet ik bewust niet. Dat kan ik niet door mijn strot krijgen.

Dus begon ik daar mee.

Er kwamen meer schandalen. Erf zou op een verpakking van alles staan, maar er totaal niet inzitten, omdat paardenvlees nu een maal goedkoper was.

Toen ik dat eens tegen iemand zei, dat je door de fabrikanten belazerd werd, reageerde die zoiets als, wat maak het uit wat er inzit. Als het maar lekker is. Ik zei toen zoiets van: Als je naar de Media Mark gaat voor een televisie en je kom thuis, en je ziet dat er in die verpakking een radio zit, dan ga je toch ook terug. Nee, dat was iets heel anders.

Ik dacht na over mijn eigen gezegde, dus besloot ik te stoppen met het vlees eten. Daar kwam nog bij, dat ik iets las, waarvan ik dacht, daar doe ik echt totaal niet aan mee.

Ik ben langzaam begonnen. Nu heb ik nooit erg veel vlees gegeten. Een eerlijk is eerlijk,. Ik vond het toch wel erg lekker. Vooral als broodbeleg. Dus begon ik om bij het warm eten geen vlees meer te eten. Een maand of wat later, ging ik in plaats van twee pakje vleeswaar, maar een plakje vleeswaar te gebruiken.

Weer later vermeet ik dat ook, maar het gekke was wel dat ik een lekkere vette kroket nog wel lekker en tussen mijn brood deed. Ook daar stopte ik in de loop van de tijd mee. Er kwam steeds meer vis op noodlesmijn boord terecht. Met namen tussen mijn brood terecht. Bij warm eten at ik dat totaal niet. Mijn groenten en rist, macaroni, noodles en meer van dat soort dingen.

Je geloof het misschien niet, maar op een bepaalde manier begon ik mee steeds en steeds beter te voelen. Gelukkiger en een stuk minder agressief. Nu weet ik niet of het daar door kwam, maar ik heb het wel zo gelaten.

Ik voel me echt niet meer schuldig naar wie dan ook. De veranderde eet gewoonte heeft ook te maken met een andere levensstijl die ik er op ging nahouden. Die verandering had natuurlijk wel iets te maken, dat ik in 2012 een hersenbloeding heb gehad.

Ik drink eigenlijk geen alcohol meer. En niet omdat ik dat niet lekker vond. Ik heb zelf altijd een bar gehad, Ik zat daar graag aan, dronk er wel eens een wijntje. Heerlijk vond ik dat. Ik kwam dan helemaal tot rust. Toen ik eens wat bloed moest afgeven bij de dokter en later de uitslag ging halen, zei deze vrolijk: we hebben maar gelijk ook gekeken of er alcohol in je bloed zat. En, zei ik, zat er dat in? Nee zei de dokter. Jammer, zei ik, dat had ik je ook kunnen zeggen, want ik drink niet eens.

Deze zei toen, ja, maar je bar in huis dan ……….. Dus zei ik, als je een bar in huis heb staan, drink je automatische alcohol? Deze zei niets, maar keek me wel vreemd aan.

Daar na heb ik die bar op geruimd. Af gebroken (laten doen, en ze kwamen hem nog halen ook) waardoor ik veel meer ruimte kreeg, en mijn Arthur (harnas) veel meer tot zijn recht kwam, als men binnen kwam inmijn huis. Want hij moest nu eenmaal de blikvanger van mijn huis worden. Dat had ik allemaal veel eerder moeten doen, maar achteraf praten is wel het makkelijkste wat er is.

Nou ja, die huis arts kon de boom in. Lekker vertrouwen, zeg.

Maar de laatste maanden voel ik me geweldig goed. Okay door de hersenbloeding zijn bepaalde functie uit gevallen of werken bepaalde functie niet of nauwelijks meer. Dat hoor er eenmaal bij. Maar ik voel me eigenlijk best goed. Of dat komt door geen vlees meer te eten …….. voor mij wel.

Maar ik doe veel dingen, waar ik me goed bij voel. Ik heb daar geen naam voor, en heb daar geen enkele interesse in. Het gaat er om of ik me er wel of niet goed bij voelt.

Dus ga ik daar lekker mee door.

Geef een reactie

