Geplaatst in Films / DVD / Blu-Ray

Shakespeare 3

Jawel hij is binnen, dus kijken maar.

001En dankzij Mijn Beertje. Ze heeft weer uitstekend haar best gedaan. Is een compromis, zullen we maar zeggen. Ze gaat voor een dag of tien op vakantie, naar Mexico. En dan zonder mijn (hahaha) maar met haar haar vriend. Natuurlijk is het haar gegund. En gelijk heeft ze, dat ze haar vriend boven mij stel.

Jawel, 8 DVD’s, dat zijn er heel wat. En Shakespeare is nu niet eenmaal de makkelijkste, wat tekst betreft. Ik heb van hem al de Comedy Of Error en King Lear. Wel erg goed, maar nu niet zo voor mij, om daar een regelmatig naar te kijken.

Maar ja, als er verfilmingen op staat van King Richard 2, King Arthur 4, King John en Cleopatra, dan wordt de keus wel erg makkelijk. Dus nu hij voor me neus lig, maar bij het begin proberen, bij de eerste en niet naar de stukken die ik al een keer heb gezien, en waar het een beetje omging.

014DVD 1: Anthony and Cleopatra met Jane Lapotaire en Colin Blackley – Deze heb ik ook niet geheel afgezien. Wat ik er aan mis is eigenlijk de achtergrond geluiden, muziek en meer van dat soort dingen. Maar dat mis ik eigenlijk bij alle Shakespeare uitvoeringen. Het lijk erop dat men de tekst, hoe mooi en goed ook, maar opdreunt. Jammer.

DVD 2: Henry 4 part 1 met Anthony Quayle en Jon Finch – Deze heb ik op de BBC TV gezien. Na aan leiding van deze uit zending ben ik op zoek gegaan naar deze DVD (box). Even hebben ze het over Robin Van Locksley (Robin Hood). En hoewel ze hier met muziek op de achtergrond beginnen, al is het maar kloostermuziek, is ook hier weer, geen achtergrond geluiden. Opvallend is welk de leeftijd die men eraan geeft: 6 jaar. Terwijl deel 2 voor alle leeftijden is.

DVD 3: Henry 4 part 2 met David Gwillim en Michelle Dotrice. Deze heeft dan wel dezelfde cast als part 1, maar is geen vervolg op part 1. Deze is dan ook geschikt voor alle leeftijden.

DVD 4: Richard 2 Met Derek Jacobs. Die kennen we nog uit de jaren 1980 geloof als als I Claudius. Leuk.

008DVD 5: The Life And Death Of King John met Leonard Rossiter en George Costigan. King John ken ik vooral als karakter uit de series/films van Ivanhoe en Robin Hood. En de film Henry 4, Winter Of Lion. Het is en blijft een klootzak, wat hier ook weer naar voren komt.

DVD 6: The Merry Wives Of Windsor met Richard Griffiths en Prunella Scales. Leuk om er iets van te zien. Maar niet veel meer.

DVD 7: Timon of Athens met Jonathan Price – Hier kan ik heel kort over zijn. Niet aan mijn besteed. Het enige plus punt is voor Jonathan Price. Deze speelt een geldige rol.

DVD 8:Troilus & Cressida Hier kan ik kort over zijn. Verspeelde moeite.

Drie stuk zijn geregisterd door Johatham Miller, die ik vooral ken als de regisseur van the Comedy Of Error. Die andere 5 zijn door David Giles gedaan. Of dat goed is, geen flauw idee. De BBC zal beslist mensen hebben genomen die iets moois weg kunnen zetten.

Nu is verfilming van het werk van Shakespeare niet mijn favoriete bezigheid. Ik vind het heel leuk dat men dat verfilmd heeft en het blijkt dat men heel trouw is geweest aan de teksten die hij, Shakespeare, heeft geschreven. Ik ken alleen The Comedy Of Error en King Lear. Hoe goed dat ook mag zijn, ik mis toch de achtergronden.

Hen je ooit wel een naar een film of serie zitten kijken waarvan er geen achtergrond muziek is. Ik heb wel een paar serie waar men als ondertiteling voor doven en slechthorend staat. Wat moeten die mensen toch een hoop missen als ze de achter gronden niet kunnen horen.

Want hoe klink een open gaande deur, of hoe klink een vogeltje of hoe klink ……. Snap U wat ik bedoel.

Men zal bij de verfilming van deze Shakespeare stukken wel een rede hebben gehad waarom er eigenlijk alleen maar tekst is. Maar het maak toch een stuk minder spannend. Tenminste voor me.

Het was een hele kluif om ze allemaal te zien. Tenslotte waren er maar een stuk of 4 die ik echt wilde zien. Maar het was leuk en plezierig. Of het een aanrader is? Gezien de middeleeuwen wel. En als je van Shakespeare hou, moet je deze beslist aan schaffen en of zien. Voor de rest, wat de kwaliteit betreft, zit je wel goed. Erg goed.

Wat ik me keer op keer afvraag is: waarom hebben ze Shakespeare verfilmd. Ik bedoel. Vecht scenes met zwaarden zien, maar ar alleen een stuk test er over een? Voor mij werk dat niet. Zouden ze niet beter een hoorspel of zoiets van maken? Natuurlijk wordt er geweldig goed gespeeld. Het zijn tenslotte niet de eerste en beste acteurs die je te zien krijg.

Ik denk niet dat ik alle 8 DVD’s in het geheel gezien heb. Ik mis daar toch veel te veel de bij geluiden, zoals het trippelen van de paarden, het kletteren van het staal met zwaard gevechten, en de kleun als men iemand op zijn gezicht slaat.

Kortom. Dit is niet voor mij weg gelegd. Naar een stuk op 11 DVD met verhalen en verfilmingen van Shakespeare is dit zo wel genoeg. Zeg nooit, nooit ……. maar of ik dat nog eens zal kopen?

Geef een reactie

