Geplaatst in Wetenschap

Hooikoorts in Opkomst in de 19de eeuw

Voor 1800 klaagde niemand daarover. Hooikoorts is een moderne ziekte die eerst en vooral de stedelijke elite trof

008Als ik dat zo leest dan heb ik zoiets van, zie je wel het is een rijke ziekte die alleen in de grote steden voorkwam, voorkom. Ja, eigen schuld, dikke bult, dan moet je maar geen elite zijn en niet in de grote stad wonen. Maar ik ben oh zo bang dat de personen die het hebben, daar totaal anders over nadenken.

In de juni uitgave van het tijdschrift Geschiedenis staat een heel artikel over hooikoorts en het ontstaan ervan.

Het is eigenlijk heel zielig dat men er toen zo over dacht,zoals het daar is beschreven. Je zal de eerste hooikoorts patience zijn als je daar blij mee moet zijn. Toch is het belangrijk dat artikel toch eens te lezen.

Ook heel belangrijk om te lezen voor mensen, zoals ik zelf, die er (gelukkig) geen last van hebben.

007Ik heb een schoonzus gehad die daar enorm veel last van had. Ik heb twee hulpen die daar daar enorm last van hebben en eigenlijk hun werk niet aan een stuk kunnen doen, omdat je neus kriebels hebben en tranende ogen.

Beide kunnen daar helemaal niets aan doen, en diegene die mij helpen uit de nood, hebben er veel en veel meer last van dan ik. En eigenlijk, moeten ze een schop onder hun achterste hebben, omdat zij zich nog excuseren ook.

Ik zelf heb er totaal geen last van. En als het zonnetje schijnt kan ik lekker buiten zitten., En zij? Heerlijk dat het zonnetje schijn, alleen zij hebben er geen ene donder aan. Met dit weer moeten ze, om er zo min mogelijk last van te hebben, binnen zitten. Een boek lezen. Maar dat kan ik dan wel in het het zonnetje doen.

Daar moeten wij met ons alle toch eens stil voor blijven staan.

Geef een reactie

