Geplaatst in Indianen

Inheemse Indianen op de Antillen

Dat ik de Inheemse Indianen een warm hart toe dracht, mag duidelijk zijn.

001Sinds 1973 draag ik al een warm hart voor de Indianen. Ruim 10 jaar later begon de interesse in Inheemse Indianen te trekken. Maar ja, ik vertel niets nieuws als ik zeg dat er maar weinig informatie in de bieb was te vinden in die tijd. En Internet bestond toen nog helemaal niet.

Nu is een deel van mij Antilliaans. Ik heb jaren lang een relatie gehad en mijn dochter heeft een moeder die uit Curaçao komt. Dus een bepaalde binding heb ik wel met dat de Nederlandse Antillen. Als ik dat zo mag zeggen.

Mijn eerste kleurling die ik ontmoette, in 1960, kwam uit Suriname. Dus daar heeft ook altijd wel iets gezeten. En dan heb ik nog zoiets van mijn eigen afkomst. Okay maar 12,5 procent (zover ik dat kan nagaan) maar toch.

Nu lees ik altijd geschiedenis tijdschriften, vooral als er iets in staat over de Middeleeuwen. En soms staan er wel een stukjes in, die de aandacht trekken. In het tijd schrift Historish, nummer6, juni 2016, stond een stukje over de Antillianen, wat de aandacht trok.

Met namen het jaartal1492. Daarin stond vermeld dat de Inheemse Indianen uitsterven. Het verbaasde me. Want ik wist niet eens dat er Inheemse Indianen op de Antillen hadden gewoond.

Zonder, wie dan ook, te kort te doen aan andere hulpen van me, heb ik een Antilliaanse hulp. We praten best veel met elkaar, zolang de tijd dat toe laat. Ze vertelde eens dat haar over, over groot vader (het zal wel een “over” te kort zijn) die van Indiaanse afkomst is. Dus wist ik wel iets van af. Bovendien, had ik op Internet het boek gelezen.

Zie ook:

https://cmmoerenhout.wordpress.com/2016/01/04/van-indianen-en-arubanen/

https://cmmoerenhout.wordpress.com/2016/02/05/indiaans-verhaal/

Voor mij blijf dat deel van de wereld heel interessant. Natuurlijk weet ik echt niet alles. Maar het blijf me ontzettend boeien. Ik kan er niet altijd de juiste en goede woorden vinden om het uit te leggen, en soms zeg je iets, waarvan je zegt ………. oeps. Maar het verhaal van die kant van de wereld is zo mooi, zo interessant, dat het voor mij onmogelijk is daar iets negatief over te zeggen, schrijven.

Maar het stukje uit het tijdschrift Historisch bevestig voor mij, dat ik er gevoelsmatige totaal niet verkeerd zit.

Geef een reactie

