Geplaatst in Wat me bezig hou

Ontspanning Oefeningen

Het zou half de jaren 80 van de vorige eeuw zijn geweest, toen ik op therapie van dr. Van Beuker, oefeningen op kreeg, om deze thuis te doen.

011Ik kom dan uit in 1985, en de therapie die ik volgende waren in Halsteren, een paar kilometer (14 als ik het goed heb) van mijn woonplaats toen, vandaan.

Je mag het van mij Yoga noemen of Zen noemen, of wat dan ook. Voor mij zijn het gewoon ontspanning oefeningen die ik ruim 34 jaar geleden heb geleerd en nog steeds doe op de gekste tijden van de dag. Ik heb daar geen regel aan, Ik doe het gewoon wanneer ik daar behoefte aan heb en wanneer ik daar zin in heb.

Ik zelf, zoek er helemaal niets achter. Geen geloof, spiritualiteit, of hoe je dat allemaal mag noemen.

Volgens wat ik geleerd heb, doe ik het niet echt goed. Om het goed te doen, moet je eigenlijk een stoel/kruk hebben zonder armleuningen. Maar mijn interieur is van dienaar, dat ik dit soort stoelen of krukken niet heb. Dus ga ik vaak op een matje op de grond zitten. Dan voel ik me het rustigst.

En eventueel de kleding die ik dan draag tijdens die oefeningen, moeten ruim, makkelijk en vrij zitten.

012In de loop der jaren, heb ik geleerd hoe bijvoorbeeld de indianen daar mee omgaat, hoe Yoga, om maar eens iets te noemen. Ik moet zeggen dat er allemaal niet zo heel veel verschil in zit, althans wat ik heb geleerd. Dus voor mij blijven die oefeningen gewoon “Ontspanning Oefeningen”, anders wil ik het niet noemen.

Ik doe deze oefeningen op het vreemdste moment van de dag. Als ik bijvoorbeeld naar de TV zit te kijken.

Toen ik die oefeningen van de keer Van Beuker, kreeg, had ik wel zoiets van: wat ben jij een kl…….. En dan bedoel ik niet die oefeningen, maar die man op zich. Ik had constant het gevoel, dat hij er helemaal niet was. Doordat hij aldoor zijn ogen dicht had, had ik het gevoel dat hij slaapte. Dat gevoel werd sterker als ik hem iets vroeg en hij totaal geen antwoord gaf. Ik moest dan eigen mijn stem verheffen en dat zag je hem (wakker) schrikken.

009Je kwam daar wel voor iets, dus lijkt het wel normaal, dat je op z’n minst het gevoel krijgt, dat er naar je geluisterd wordt.

Nu kan er gezegd worden, dat hij in trance was of in gedachte was. Dat zal best. Maar het was, en eigenlijk nog steeds als ik er wel eens aan terug denk.

Maar goed, dat is verleden tijd. Die oefeningen doe ik nog steeds. En ik kom dit gelijk soortige ontspanning oefeningen in veel therapie’s tegen. Daar is helemaal niets mis mee. Maar het zou eigenlijk wel fijn geweest als ik toen had geweten waar deze oefeningen vandaan kwamen. Dat had ik een hoop probeersels van welke therapie dan ook, niet hoeven te doen en een hoop teleurstellingen minder gehad.

Geef een reactie

