Geplaatst in interieur

Arthur 3 jaar

Het was in Muziekkrant Oor van 3 juli 1973 toen ik van een harnas las, in een interview.

001In mei (30 mei 2013) bestelde ik hem bij Het Ridderhuis in Eemdijk, via internet. Omdat ik niet kon (nog steeds niet) internet bankieren wegens mijn handicap, duurde het nog wel een week of 4 toen hij als bouwpakket in twee groten dozen bij mijn kwam.

Ik bekeek het eerst heel rustig hoe hij in elkaar gezet moest worden en op 28 juni stond hij dan in elkaar.

Zojuist (een paar dagen geleden) stond hij er dan, Arthur, 3 jaar in mijn woonkamer.

Het was heel toevallig dat hij de naam Arthur droeg. Ik ben een grote fan van het fabeltje, King Arthur. Dus toen ik zag dat die harnas ook Arthur heette, was eigenlijk de keus al gemaakt.

arhur is jarigNu hadden ze twee kleuren. Deze bruine, als ik het zo mag zeggen en een zilverkleurig. Van beide modellen hadden ze twee soorten. Eentje met een zwaard en eentje met een hellebaarden. Als zwaard liefhebben koos ik die met een zwaard en de bruine kleur. Nu zal ik altijd wel in twee strijd blijven van de kleur, die ik had moeten nemen. En daar zal ik nooit aan uitkomen.

Toen ik in 1973 de inleiding “niet bijster vreemd opkeek toen ik (Bert van de Kamp) bij binnenkomst in de hal, een heus harnas ontwaarde”. Toen had ik zoiets van, ja dat wil ik ook.

Maar in die tijd wist ik helemaal niet waar ik zo’n harnas moest kopen. Heel simpel, ik wist geen winkel, en er was nog lang geen Internet. Later, in 2002, kwam ik in de buurt van het Alexandrium Winkel centrum te wonen. Daar hadden ze een Dumb winkel die wel harnassen verkocht. Die waren vrij prijzig, zo’n 200 gulden en echt mooi vond ik het ook niet.

Weer later, roen ik de weg goed wist op Internet en via andere mensen adressen kreeg, kwam ik in het voor jaar van 2013 het adres van Het Ridderhuis in Eemdijk tegen. Goed het was wel geen echte, in die zin, dat je hem eigenlijk niet aan kan/kon doen, maar ja, als je alleen ben, wie gat je dan helpen om hem aan te doen. Niemand toch? Boven dien lijk het me niet bevorderlijk zowel voor het harnas en de bank om er zomaar mee te zitten. Dus die mogelijkheid bestond voor mij nier eens.

Bij het Ridderhuis was hij voor mij wel te betalen. Het nadeel was wel, dat ik hem zelf in elkaar moest zetten. Maar als je zoiets al zo lang wilt hebben, dan bestaan die bezwaren niet eens. Dus geld bij elkaar sparen en kopen maar.

Inmiddels staat hij er 3 jaar en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Vele momenten van de dag, geniet ik er nog volop en met plezier van en ben ik apetrots op mijn Arthur. Ik kan mijn huis niet meer voorstellen zonder deze harnas.

016Ik weet best dat het niet alledaags is, en dat er maar weinig mensen in Nederland zijn die een harnas in de woonkamer hebben staan. Ik moet het dan (voor vreemde) regelmatig uit leggen, waarom ik een harnas heb. Ik heb zelf wel eens moeten uitleggen wat een harnas was. Men dacht namelijk dat het een robot was.

The Who’s bassist John Entwistle (toevallig op een 28 juni overleden) woonde in een soort kasteel. Daarin had hij een paar harnassen staan en zwaarden aan de muur hangen. Middeleeuwse stoelen, lang houten tafel (zoals in de middeleeuwen), kandelaars en een openhaard. In mijn interesse in de middeleeuwen en het interieur van een kasteel, mede dankzij door Ivanhoe en de Floris TV series in 1970, paste John Entwistle er heel goed bij. Er heel goed in.

Geef een reactie

