Geplaatst in Wat me bezig hou

Binding

 

Waar komt bepaalde binding toch vandaan? Wat is binding?

paspoortOp 6 jarige leeftijd kwam ik voor het eerst in aanraking met een kleurling. Zijn naam zal ik nooit en te nimmer vergeten (ik weet niet of ik hier zijn naam mag noemen, want misschien schrijf ik wel totaal verkeerd). Hij kwam uit Suriname.

De vraag die mij al zo vaak is gesteld, wat heb jij met Surinamers? Met Surinamers op zich niet meer of minder dan met welke mens dan, of wat dan, ook.

En steeds kom ik met kleurlingen in aanraking. De laatste paar jaar heb ik ontzettend veel kleurlingen als verzorging gehad. Maar het fijne van al die verzorging was wel, buiten dat ze hun werk geweldig deden, dat ik op een of andere manier me thuis voel, op mijn gemak voel.

Ik kan ook heel kwaad worden als men negatief praat over kleurling, die meestal de zwarte worden genoemd.

Dat heeft wel iets te maken met dat ik jaren lang een relatie heb gehad met een kleurling en dat ik daar een prachtige dochter bij heb. Dus zeg maar een halfbloedje, zoals dat heet. Maar als ik terug kijk naar mijn verleden, worden er vaak dingen duidelijk. En nog duidelijke wordt het, als je er achter komt dat mijn biologische oma een halfbloedje is.

Bovendien heb ik een (niet officieel – jammer zeg) geadopteerde Hindoeïstische zus een broer. Lang verhaal, maar zij weten hoe is in elkaar zit.

Als je van binding kan spreken, dan moet je daar zijn. Nu moet ik heel eerlijk zijn, ik ken mijn oma niet, ik heb haar nooit ontmoet of zo.

Nu heb ik laatst met een spelletje op facebook mee gedaan. Ik weet wel, of je allemaal dat moet geloven, maar gezien het verleden, is het allemaal nog niet zo heel gek dan mijn roots in Zuid Afrika liggen.

In de jaren 80 van de vorige eeuw, heb ik veel Vasten Actie gedaan. Ik zocht altijd het land Tanzania uit. Na een paar jaar werd al niet meer gevraagd aan me, welk land ik wilde. Want dat wisten ze al wel, en bovendien, een ander moest ook een kans krijgen. Gelijk hadden ze natuurlijk, maar het feit dat ik Tanzania wilde kiezen, zeg misschien ook wel iets.

Wat ik ook doe, of denk, ik kom altijd weer terecht bij kleurlingen. Ja, als ik het voor het zeggen had……. en altijd blijf ik met die ene vraag zitten. Waarom weet ik niets van mijn eerste tien jaar van mijn leven. Maar juist wel dat ik op 6 jarige leeftijd mijn eerste kleurling ontmoeten, weet ik oh zo goed nog. Wat is er buiten dat gegeven gebeurd?

Waarschijnlijk iets wat ik zo ver heb weg gestopt, dat ik er maar niet achter kom. Maar dat ene ding wel. Is daar het antwoord te vinden?

Ik heb toch een binding met ze. Hoe ik het ook wil en kan zien. Voor mij is dat heerlijk.

Geef een reactie

