Geplaatst in Castle Home Studio

Hartzeer

  • Na aanleiding van een mail die ik kreeg, van mijn goede vriend Nicky (uitgever van het fantastische muziek blad Gitaar Plus) , ben ik weer eens in mijn Archief CD-ROM aan het neuzen en lezen gegaan.

tascan-244Ook kwamen er weer dingen naar boven, waarvan ik dacht, waar is dat gebleven, of dat of dat. Mijn eerste gitaar in 1968, mijn eerste bandrecorder, mijn eerste 4 sporen cassette recorder (Tascam 244), mijn eerste computer (muziek programma) (Commedore 64), mijn eerste …… ik kan wel even door gaan.

In 1968 ben ik begonnen met het gitaar spelen, maar het is er nooit bij gebleven. Meerdere gitaren, opname apparatuur, tijdschriften (informatie enzo). In die tijd, en dan heb ik eind jaren 1970, begin jaren 19870, had je tijdschriften zoals Soundcheck, Multi Track. Dat waren tijdschriften die over muziek opname thuis gingen.

Die tijdschriften verdwenen in de loop de tijd. Gingen samen met o.a. Music Maker om ook daar in te verdwijnen. Er bleek geen belangstelling voor te bestaan, zei men. Dus was het uit proberen weer de boven toon. Gelukkig waren er genoeg professionals die dat thuis ook deden, dus haalde je daar je info wel vandaan. Maar een Pete Townshend, Richie Blackmore, Eric Clapton, is helemaal niet te vergelijken met mezelf. Dat zou ik niet eens durven.

Toen in half de jaren 80 van de vorige eeuw, mijn eerste 4 sporen multi track recorder kocht, was dat een rib uit mijn lijf. Ik moet er toen zo’, 3200 gulden. Een hoop geld, ook toen en er moest genoeg gepraat worden thuis om hem te kunnen kopen.

Toen ik naar die winkel ging om informatie en hem te kopen, was ik eigenlijk de eerste in de omgeving van Bergen op Zoom die hem wilde kopen. Dus veel wisten ze er niet van en het koste me wel tijd eer ik hem thuis had staan. Ik ben Ad Landa, uit die tijd nog steeds erg dankbaar voor de informatie die hij mij toen gaf.

Nu was het een geweldig apparaat, maar in vergelijk met nu, een prul ding met eigenlijk geen mogelijkheden. En dan voor een prijs, tegenwoordig dan, van een 400 euro, of zoiets.

Tascam 244 – 3200 gulden in die tijd, halve jaren 80 van de vorige eeuw.

085-drum-computers_html_m3195c2c4Hoe het begon met een zwart effecten boxje (echo) en later de effecten van Boss. De serie RBF10 – RVV 10 en de RPS 10. Met mijn eerste microfoon, waarvan ik de naam helemaal niet meer weet maar later de AKG D310 microfoon gebruikte. Ook mijn eerste drum computer, de DR 220-E. Van Boss.

effecten-in-de-studio_html_4832f67dOf mijn eerste bandrecorder. En mono Philips band recorder. Eigenlijk moet ik zeggen, de bandrecorder die ik leende van mijn vader en later de Philips EL 3561 kreeg. Mijn eerste orgel, de Yamaha BK-4-US

En dan de hoeveel heid aan gitaren. Ik zeg wel eens, als ik ze allemaal had bewaard zou ik ik er zeker 45 gehad hebben. Nu kom ik nog steeds aan de 25 exemplaren. Ik kan er wel niet meer op spelen, maar toch……. Verschillen gitaar versterkers van de merken van o.a. Fender en Session.

Maar ik denk dat het wel een hele tijd zal duren eer ik een goed artikel zou kunnen schrijven van wat hoe ik begon, wat ik had en wat ik nu nog steeds heb. Bovendien is deze weblog daar helemaal niet geschikt voor.

Dus we houden het hier maar mee. En wie wat op schrijft en wat bewaard, heeft wat.

Geef een reactie

