Geplaatst in Middeleeuwen

Nee, het begin niet bij de Musketeers

 

In de jaren 70 van de vorige eeuw, en of dat nu in het begin, midden over het einde was (geen idee), zeg ik op de TV eens een film over The 3 Musketeers.

the_three_musketeers_1921_2Ik heb ook geen flauw idee hoe die film heet, en kan hem eigenlijk niet vinden op het hele Internet. Maar ja, het wordt allemaal een beetje moeilijk zoeken als je niet weet wanneer ik die zag, hoe die film heet en wat nog meer.

Maar mijn interesse is niet bij de Musketeers begon. In 1970 had je op de kinder TV twee zwart-wit serie. De ene was Ivanhoe en en de andere was de Nederlandse Floris. Daar is het zeg maar begonnen mijn mijn interesse in de Middeleeuwen en het zwaard vechten.

Van Robin Hood, King Arthur en kornuiten, had ik nog nooit gehoor. Dat kwam allemaal veel later. Ook van de Musketeers had ik nog nooit gehoord. Tot ik dan die beruchte film op TV zag.

Zo anders het toen was, is het nu makkelijk bepaalde films/DVD’s/Blu Ray te vinden, te kopen. Het Internet staat er vol vol. Soms denk ik wel eens, dat men blij moet zijn, dat het er toen toen was, want ik was hele gek geworden.

In de loop der jaren, ben ik naast Robin Hood, Ivanhoe, Floris en King Arthur een ontzettende fan geworden van de 3 Musketeers. Hoewel het ook karakters zijn uit een boek, dus een fabeltje, mag ik het allemaal heel graag zien. Ook de films/DVD’s die er mee te maken hebben, zoals The Man In The Iron Mask.

Het mooiste is, en dat is per ongeluk gegaan, is mijn huis zo’n beetje ingericht in de Napoleon/King Lodewijk XIV stijl. Maar de bouw van mijn huis neem wel een grote beslissing voor me. Ik heb nu eenmaal een bestaande gebouwd huis uit 1985.

Hoewel ik de Engelse Middeleeuwen veel mooier vind. De Engelse kastelen zijn duizend keer mooier dan de Franse.

002Zowel de Engelse als het Franse interieur vind ik heel mooi. Wat ik beslist niet mooi vind zijn de lampen die de Franse gebruiken. Ik vind de Engelse lampen, zeg maar de fakkels, kandelaars (enz) en kroonluchter veel en veel mooier. Ik heb tenslotte niet voor niets een kroonluchter met vier kaarsen hangen in mijn huiskamer.

Hoewel ik jaren lang gezocht te hebben naar een zwaard in de stijl van de Musketeers, heb ik die onlangs, via FaceBook, gevonden en gekocht. De Swept Hilt Rapier. En het is zelfs zo, dat er binnenkort zelfs een tweede Musketeers-stijl zwaard er aan komt. Ook een Rapier (Sweep Hilt). Alleen anders van kleur. 008Is de ene zilver kleurig , de andere is messing kleurig, het handvat dan. Het zwaard op zich is gemaakt, zowel de ene als de andere, van (carbon) staal.. Beide zijn van de 17e eeuw. Ik maak er wel melding van, tegen die tijd.

Dan komt het gezegde, van zoek en gij zal vinden wel er dicht bij. Ik weet het: Internet heeft al veel wonderen voor me gericht. En dan leef ik nog in de middeleeuwen, met het gemak van Internet (hahahaha)

Toch wil ik de schuldige film/DVD uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, natuurlijk heel graag zien. En als hij te koop is, zal ik het zeker doen. Maar, ondanks dat geweldige Internet, kom ik maar niet achter. Zoek en gij zal ……..

Geef een reactie

