Geplaatst in Middeleeuwen

Staat Het Wel Ver Van Elkaar

 

Laatst had ik een soort discussie met iemand, die het erover had, dat zij niet begreep het verband tussen de Middeleeuwen en de Indianen.

006Ik zei zoiets van, die liggen veel dichter bij elkaar als men wel denkt.

De vraag is dan wel, of dat zo wel is. Wat mijn zowel van de Indianen als van de Middeleeuwen aanspreek, is de eenvoud waarin mensen toen en nu leefde. Nu kun je daar weer allerlei vraagtekens bij zetten. Geen telefoon, geen internet enz. Maar ja, aan de andere kant heb ik wel zoiets van: toen wisten ze niet beter en je bent er toch ook gekomen.

Rond 1980, kwam ik persoonlijk in aanraking met homeopathie. Toen had ik waarschijnlijk zoiets van, hoe kan een plantje of steentje mij nu genezen. Maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Toen ik daar eens over nadacht had ik zoiets van: ja dat is wel leuk en aardig, maar in de Middeleeuwen had men toch heksen? Waren dat toen al geen alternatieve genees heren/dames?

Op een of andere manier hebben de middeleeuwen en de indianen wel iets samen. Wat erg zichtbaar is, zijn de vachten die men gebruikt. In de Middeleeuwen gebruikt ze schapen vachten, terwijl je Indianen buffel vachten gebruikte en nog steeds gebruikt. Een ander ding wat ze wel gemeen hebben zijn de speren die men gebruikte. In de Middeleeuwen gebruikte ze de Hellebaard.

In serie als in Robin Hood gebruikt ze daar ook speren, net zoals de Indianen. En dan hebben we nog de pijl en boog.

Het verschil in pijl en boog is er niet zoveel.

floris-3Kijk toen ik in aanraking kwam met de Middeleeuwen was het via de Nederlandse TV serie Floris. 1970. Toen ik in aanraking kwam, ook weer via de Nederlandse TV (VPRO), met de Indianen (1973) was dat omdat ik een documentaire over Wounded Knee zag. En natuurlijk het singeltje van de Indiaanse muziek groep Redbone.

En toen ik de serie Floris zag, spraak mij de magische ideeën van de India Sindala me wel enorm aan. Ik heb geen magische krachten, zover ik dat weet, Maar met India heb ik ook wel iets.

floris2Nu heb ik wel zoiets van dat de Indianen komen en gaan. Ik bedoel, soms zijn ze voor mij sterkj aanwezig en soms helemaal niet. Dat heb ik met de Middeleeuwen helemaal niet. Sinds de ontdekking in 1970 zijn ze nooit weg geweest. Wel heb ik de laatste tien jaar zo zo, dat ik verschillende dingen, zoals zwaarden, harnas, aan scgaf. Ik ben nu totaal alleen, dus hoef ik ik helemaal geen rekening te houden met een ander.

Wel heb ik eind jaren 70 begin jaren 80 van de vorige eeuw, een soort middeleeuwse open schouw gehad. Een soort middeleeuws keuken achtig iets (ik weet niet hoe ik dat moet schrijven).

De manier van leven en wonen hebben mij altijd aan gesproken en geïnspireerd. Voor mij horen deze gewoon samen. Zonder de ene, kon de andere niet bestaan. Ik heb echt zoiets, verdiep je er eens in, dan zie je wel de overeen komsten.

Geef een reactie

