Geplaatst in Indianen, Wat me bezig hou, Wetenschap

Een tijdelijke tatoeage van jaguasap

 

De Embera in Columbia, hebben geweldige mooie versiering op hun huid. Men noem dat een tatoeage. Maar niet zo maar een.

Onderstaande informatie heb ik hier vandaan gehaald.

https://justliketotravel.nl/panama-embera-indianen/

Deze worden genaakt met jaguasap. Deze tatoeages blijven zo’n 8 dagen zitten en ze verdwijnen dan van zich.

Zover ik dat allemaal weet, hebben ze allemaal een betekenis. Wij, in de Westerse wereld kennen dar helemaal niet. Ik maak er zelf, teken het zelf ook op mijn arm. Voor hebben die de betekenissen van “verbinding symbool met mijn moeder” en een andere heeft als betekenis de “windrichting”. Ik vertaal dat als een symbool van dat het goede langs alle kanten kan komen.

Ook de Indianen uit Suriname hebben bepaalde tekeningen. Ze gebruik ik sinds kort het rouw teken. Gelukkig voor mij heb ik dat niet zovaak nodig. Maar als de datum van mijn moeders overlijden is, tekening ik deze altijd.

Nu heb ik die jaguasap niet tot mijn beschikking en ook het apparaatje (als ik dat zo mag zeggen) heb ik ook niet. Nu tekenen ik dat met speciale viltstiften en deze blijven een dag zitten, want als ik mezelf was, was ik er ook die tekening eraf. Dus moet ik dat dagelijks doen. Dat vind ik zelf niet erg, omdat dan mijn rede steeds weer naar boven komt. Steeds word ik daar dan weer meer geconverteerd.

Het leuk voor mij is, dat het iedere dag weer anders is, omdat ik dat niet aldoor het zelfde krijgt. Mijn mijn lijntjes of streepjes (als je dat zo mag zeggen) kan ik niet zo strak zetten, tekenen, als de indianen dat doen.

De vrouwen daar hebben een bloot bovenlijf. De blote bovenlijf wordt steeds vaker bedekt met een topje wat gemaakt is van kralen en muntjes. Ook dragen ze fel gekleurde omslag rokjes, die dan weer wel gemaakt zijn in China.

En dan hebben ze allerlei armbanden op hun bovenarm zitten. De ene is nog mooie als de anderen

Dus als je me tegenkomt en je zie wat tekeningen en bovenarm banden, dan weet je waar deze vandaan komen., Ik draag deze bovenarm banden uit respect naar heb toe. Ook de tekeningen die ik op mijn arm zet, heb ik uit respect voor hen. Voor alle indianen.

Dus dat heb ik niet zomaar voor de leut. Ik ben een voorstander, voor die culturen. En soms denk ik wel eens dat mijn wie gewoon op een verkeerde plek heeft gestaan. Mijn speur toch naar het verleden bracht mij dat mijn biologische oma een half bloedje moet zijn. Dus het komt niet uit de lucht vallen. Eindelijk thuis.

Jagua Tattoo: Oorsprong, toepassing en werking

Op internet vond ik de hieronder staande informatie. Ook het adres van nu website staat erbij.

https://www.jaguahenna.com/nl/jagua-tattoo

Jagua is een tijdelijke tattoo gel gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten. Met JaguaHenna™ maak je een donkerblauwe zwarte tattoo die tot 15 dagen zichtbaar is. De tattoo gel is gemaakt van een veelvoorkomende vrucht (Genipa Americana) die groeit in het Zuid Amerikaanse regenwoud. De rijpe vruchten van de Genipa fruitboom worden ook gebruikt voor traditionele jams, desserts en dranken. Daarnaast wordt het zelfs gebruikt (dankzij antibacteriële en antibiotische eigenschappen) tegen verkoudheid, keelpijn, bronchitis, en andere kwalen!

De Jagua vrucht komt uit het Zuid-Amerikaanse regenwoud en wordt al eeuwenlang gebruikt om het lichaam te versieren. Precies hoelang het wordt gebruikt is onduidelijk omdat er weinig contact was/is met de westerse samenleving. Sterker nog, er zijn nog steeds veel inheemse stammen die nog nooit contact met westerlingen hebben gehad! Het is wel bekend dat hun kennis wordt doorgegeven van generatie op generatie. Elke stam heeft daarom zijn eigen manier van het creëren van een Jagua tattoo. Met Jagua verf worden daar ingewikkelde patronen getekend als versiering voor ceremonies en feesten.


Deze inheemse stammen vertelden ons over hun gebruiken en de belangrijke rol die Jagua in hun leven speelt. Wij zijn dan ook trots om de eerste te zijn die Jagua verantwoord in Nederland kan aanbieden. Kortom. dankzij de indianen van Zuid Amerika kunnen wij ook genieten van natuurlijke, veilige en tijdelijke tattoeages!


Geef een reactie

