Geplaatst in Indianen, Wat me bezig hou

De Surinaamse Vlag

Mij is altijd al gevraagd, en dat al meer dan 35, 40 jaar: Wat heb jij met Suriname.

En eigenlijk kan ik maar een antwoord geven. Het was in 1960, toen ik in de eerste klas van de lagere school kwam te zitten (nu is dat groep 3) kwam gelijktijdig een kleurling. Hij bleek een Surinamer te zijn. Van discriminatie had ik in de tijd nooit gehoord en werd ook totaal niet op aan gewezen als ik met hem aan het spelen was of zo. Of later, ik zou een jaar of 9 á 10 zijn geweest, dat ik op een vrije woensdag middag naar hem toe fietsten en met hem ging voetballen.

Veel later kwam ik er achter dat er in Suriname ook indianen woonde. In 1973 was ik geïnteresseerd geraak in de Amerikaanse Indianen. Toen ik later, misschien in 1980 of zo, met de indianen in Suriname in contact kwam, was dat erg moeizaam. Internet bestond toen helemaal nog niet en de informatie die ik toen kon krijgen waren toch boeken in de bibliotheek of eventueel in krant.

Toen ik in 1997 met internet in aanraking kwam en niet veel later ook zelf internet kreeg (wat was dat duur in de tij zeg. Voor iedere minuut betaalde je net zoveel als een tik/kosten van een minuut telefoneren). Eigenlijk ion 2001 had ik vrij toegang op Internet wat heel goed betaal baar was. Naast dat ik bepaalde dingen van muziek op zocht, zocht ik ook naar de indianen in Suriname.

Dat was allemaal, zeker in het begin., niet zo heel makkelijk, omdat er zo goed als geen informatie er was. Een paar jaar later werd Internet wereldwijd ontdekt en er kwam steeds meer informatie. Maar toch duur het nog tot zeker 2010 toen ik via internet ook de Colombiaanse indianen ontdekt. Toen ging er een hele nieuwe wereld voor me open. Langzaam maar zeker verplaatsen mijn aandacht van de Amerikaanse Indianen naar de indianen in Columbia, Peru en Suriname.

Nu kan ik eigenlijk wel zeggen dat deze veel belangrijker zijn geworden dan de Amerikaanse Indianen. Ook mijn kennis in de cultuur sprak mij veel meer aan.

Nu ben ik de Amerikaanse Indianen nooit vergeten en dat ik ook nimmer doen ook. Ik hou nog steeds erg veel van.

Hieronder de betekenis van de Surinaamse vlag.

Rood: Vooruitgang en strijd voor een beter bestaan

Wit: vrijheid en gerechtigheid (vrede)

groen: vruchtbaarheid van het land

De ster: gouden toekomst. De scholieren wordt geleerd – eenheid. De positie van de punten zijn een enorm debat geweest in 1975. De twee punten die omlaag wijzen staan voor “met beide benen stevig op de grond.

Geef een reactie

