Geplaatst in Indianen

Wounded Knee documentaire

Na jaren lang zoeken, kon ik hem afgelopen week (23 juni 2017) eindelijk op schijf branden en deze dan in mijn DVD recorder afspelen.

Ja, de aan houder wint, zullen we maar zeggen

Ik weet nog zo goed, mijn kennis in 1973 was alleen niet zo goed als hij nu is, maar ik wilde die documentaire graag zien op de TV in die tijd. Na het zien van van deze documentaire was ik helemaal van slag. Thuis werd gelijk gezegd, wat zit jij je eigen druk te maken over een stelletje indianen.

Het is begonnen met de Amerikaanse Indianen. Ik vraag me wel af, hoe is het mogelijk dat ik de Middeleeuwen met de Indianen met elkaar verbind. Eigen zijn dat totaal twee werelden.

Ja, dat is ook wel. Mijn huis is eigenlijk in de stijl van de middeleeuwen, terwijl ik toch een grote dreamcather (dit gebruik ik als een soort schilderij) heb hangen, maar tussen twee schilden van King Richard en King Arthur. En heb ik een 3D foto hangen naast mijn harnas. Als jij het nog snap……

Uiteraard beruik ik in de privé sfeer Indiaanse gebruiken en weten er ik er wel genoeg van af (je kan eigenlijk nooit genoeg weten). Verschillende gebruik ik eigenlijk niet. Zoals de Chanupa Wakan (vaak ten onrechte aan geduid als Vredespijp). Maar dat heeft meer te maken dat ik zelf niet rook. Ik weet dan weer wel, dat men het kan gebruiken, zoals sigaren rokers dat doen. De rook in je mond laten ronddraaien. Of kruiden mengsel nemen.. Maar ja zoals ik al zei, rook ik zelf al een jaar of 30 niet meer.

En het gebruik van de veren die de Amerikaanse Indianen gebruiken. Ik moet eigenlijk eerlijk zeggen, dat ik dat niet hele maal begrijp. Nu hou ik van veertjes. En heb die al, weet ik hoe lang al, op verschillende hoeden gedaan. En ik heb een hele pot/fles vol met veertjes.

De veren werden nooit op kleding gebruikt of ion het haar gedragen Zij werden wel gebruikt als symbool bij het huwelijk of persoonlijke relatie. Vergelijk het een beetje met de ring die we tijdens bij ons huwelijk gebruiken. Er hoef geen van een huwelijk, het kan ook over vriendschap gaan. De uitwisseling van veren vond altijd plaats zonder het medeweten van anderen. Bij jonge vrouwen, die een veer kregen, werden deze op de kleding of aan hun tent gemaakt. Maar niemand wist van wie deze veer was.

Er zo zijn er meer van dat soort dingen.

In de loop der jaren, mede door mijn kennis en de komst van Internet ben ik in contact gekomen met indianen uit Columbia, Suriname en Peru. Ik doe wel bepaalde rituelen van ze. Zoals een verbinding tekening, rouw betekenis en de windrichting op mijn arm. Dat doe ik dagelijks (de rouw betekenis niet, want ik ben gelukkig niet zo vaak in mijn leven in de rouw (als iemand overlijd of). Maar het verbinding teken en de wind richting doe ik dagelijks. Zodat ik dagelijks daar aan herinnerd wordt.

Ik ben beslist geen Indiaan, maar ik draag alle indianen op de wereld een heel, maar ook een heel warm hart toe.

Toen ik die documentaire Wounded Knee op de DVD zat te kijken, sprongen de tranen in mijn ogen. Ik moest gelijk denken, dat er, wat een president betreft, niet zo heel veel, zeg maar helemaal niets, was veranderd. Dus zijn we nog steeds bij af.

Ik heb verschillende symbolen van de Indianen horoscoop in huis. Een hert, mijn oudste dochter en mijn jongste zoon, een foto van mezelf met een uil op mijn hand, mijn jongste dochter, Een slang, van mijn kleinzoon.

Dus indianen lopen als een rode draad in mijn leven.

Het mooiste is eigenlijk de TV serie van Merlin. Nu weet ik niet precies in wel seizoen en aflevering dat is, maar Merlin heeft een bepaald middelde nodige. Dan haalt hij een Indiaans gebruik naar voren. En dan is de verbinding tussen de middel eeuwen en de indianen, gemaakt, zou ik maar zeggen.

In de periode tussen 1970 en 1975 ben ik achter mijn eigen ding gekomen. Deze documentaire over Wounded Knee heeft daar zeker een hele grote bij dragen aan geleverd.. En daar ben ik nog steeds enorm dankbaar voor.

Geef een reactie

